Kjedene dumper prisene - Norges Skogeierforbund
Hopp til innholdet arrow_downward
Redaksjonen Skog

Kjedene dumper prisene

Små norske juletreprodusenter skvises ut. – Dette forandrer den norske juletreproduksjonen. Bare de store blir igjen, sier John Anders Strande.

Av: Gina Aakre
access_time Publisert

Strande er leder i Norsk Juletre – en landsdekkende organisasjon for produsenter av juletre og klippegrønt. Han ser med bekymring på at de store butikkjedene som Coop, Plantasjen, Byggmax og Hageland selger juletrær til 250 kroner stykk.

– Et tre koster opp mot 120 kroner i produksjonskostnad. Så kommer hogst og palletering i tillegg, og deretter moms. Treet står i skogen 8-10 år før det er hogstklart. Det sier seg selv at juletreprodusentene må tjene litt mer enn en tjuekroning på treet, sier Strande som påpeker at det spesielt er juletreprodusenter i Trøndelag og Vest-Norge som skvises ut av de store kjedene.

– Her er det småskala juletreprodusenter som opplever en betydelig nedgang i eget direktesalg fordi for eksempel Coop har en varehandel strategisk plassert i nærheten av disse små stedene, sier Strande.

Norske trær

Han legger til at Coop bare selger norske juletrær i år, noe som er positivt.

– Flere av de store produsentene våre har inngått avtale med Coop om å levere trær. For disse er det bra å få omsetning på de lavere kvalitetene av trær som går inn i slike avtaler, sier Strande.

For Strande påpeker at kundene får det de betaler for, også når det gjelder juletrær.

Hogget for en måned siden

– Flere av de andre store kjedene selger juletrær fra Danmark. Disse er gjerne hogget i månedsskiftet oktober-november, og er B-kvalitet fra overproduksjon i det danske markedet. Disse står ikke lenge i stua, sier Strande.

Han påpeker at overproduksjonen av juletrær i Danmark og nedover i Europa ikke vil vedvare.

– Dette er ikke en bærekraftig situasjon. Produsentene tjener ikke penger på trærne, men de må kvitte seg med dem fordi de har bygd seg opp over tid. En at de største produsentene, Green Team group, som blant annet har produksjon i Tyskland, har tidligere plantet 12 millioner juletrær årlig. De plantet sitt siste tre i 2012, så overproduksjonen vil avta, sier Strande.

Han sier at markedsituasjonen for juletrær er sammensatt, men som alle andre steder styrer forbrukermakten også her.

– Det er opp til kunden å velge hvem de kjøper av. Om de ønsker at torghandelen skal bestå, må de velge juletrær fra den lokale bonden eller produsenten, sier Strande.

Coop vil fortsette med juletresalg

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, opplyser at Coop har som ambisjon å selge flere trær enn i fjor da de solgte 40 000 juletrær.

– Det er tredje året vi selger juletrær, og andre året hvor alle våre Obs BYGG-varehus selger trær. Antallet solgte trær har økt hvert år, og det forteller oss at dette er noe våre medlemmer ønsker seg som medlemskupp og grunnen til at vi forventer økt salg, sier Kristiansen som regner med at Coop kommer til å fortsette med juletresalg i årene som kommer.

– Ja, så lenge vi ser at dette er et tilbud medlemmene våre ønsker kommer vi til å fortsette. I år har vi samarbeidet med Norsk Juletreservice AS som har hentet trær fra 25 produsenter fra Rogaland, Buskerud og Vestfold. Vi har forsøkt å få med produsenter fra andre landsdeler, men ikke lyktes i år. Spesielt ønsker vi å komme i dialog med produsenter i Midt-Norge for neste år, slik at vi kan hente norske kvalitetstrær fra større deler av landet, sier Kristiansen.
Han har forståelse for at de som selger juletrær på torg eller andre utsalgssteder opplever den nye konkurransesituasjonen som krevende.

– Coop er etablert for at vi skal kjøpe inn kvalitetsprodukter til lavest mulig pris, og dele overskuddet med medlemmene våre som er de som eier Coop. Da er det ikke naturlig at vi tar oss høyere pris enn nødvendig. Det har vært viktig for oss å selge trærne med fortjeneste, nettopp for at dette ikke skal fremstå som dumping. Så vil det alltid være en diskusjon om hvor mye penger skal man tjene, men som eid av kundene er det ikke grunnlag for at vi trenger å ta mer for trærne enn 249 kroner, sier Kristiansen.

Plasttresalget stagnerer

– Selger dere trær av dårligere kvalitet, siden de bare koster 250 kroner?

– Kundene våre ser hva de kjøper, vet hva de betaler, og når 40.000 familier i fjor valgte å pynte opp stua med juletrær fra Obs BYGG tenker jeg det bekrefter at vi selger norske trær av god kvalitet. Vi skal også huske at mange familier sliter økonomisk, og i en krevende måned som desember med mange store utgifter, er det for Coop viktig at alle skal ha muligheten til å kjøpe seg et ekte norsk juletre.

– Hvordan går salget av plasttrær fra Coop i år?

– Salget har vært økende de siste årene, men har nå stabilisert seg i år. Det kan bety at med de prisene vi har, så ønsker flere et ekte tre i stua. Ved at vi klarer å tilby norske trær bidrar vi også til å demme opp for importen, sier Kristiansen.